Cover

søndag den 4. november 2012

Macarons Vol. 2

Så prøvede jeg det igen, og det gik meget bedre...
Jeg prøvede en anden opskrift, ikke at der var noget galt med anden, det var nok mere mig der var noget galt med. 
Når jeg laver macarons, kan jeg godt lide at have alle ingredienserne klar, helt tv-køkken agtigt. så der skal en del skåle frem. Tegn cirkler på 4 cm. i diameter på bagepapir, vend papiret så der ikke kommer streger på kagerne.

Opskrift:
140g æggehvider (ca 4 medium æg)
190g mandelmel
230g flormelis
60g sukker

Tænd ovnen på 125 grader varmluft, ellers 140 grader.

Skål nr.1
190g flormelis
190g mandelmel

Jeg sigtede de to ting sammen så der ikke var klumper, og der ikke var nogen store stykker mandler. det er ret vigtigt at det er blandet godt sammen.

Skål nr.2
60g sukker
140g flormelis

Dem dem blander jeg bare med en ske, da jeg sigter dem i dejen.

Skål nr.3
Æggehvider - Pisk dem så du lige præcis kan vende bunden i vejret på skålen uden de falder ud, det er meget vigtigt at man ikke piske for lidt eller pisker for meget, det er lidt svært at vide hvornår det er rigtig, men der er ikke andet end at prøve sig frem. Jeg piskede lidt og prøvede om man kan vende, så piskede jeg igen, og vendte, det gjorde jeg hele tiden til den var der.
Tilsæt evt. favre nu, pasta farver er bedst synes jeg. pas på med vandede farver, da det kan ødelægge konsistensen.


Sigt skål nr. 2 i æggehviderne, og pisk lidt videre til du har en luftig masse, når du tager håndmikseren op skal den efterlade små toppe.


Så er tiden kommet til skål nr. 3 vend den i æggemassen, forsigtigt. Det er her det kan gå galt, hvis du er for hård eller for hurtigt. Stille og roligt vend det rundt, til det er en artet masse, hellere ved en gang for lidt end en gang for meget. 




 Nu skal massen op i en sprøjtepose. Dejen sprøjtes ud på bagsiden af det bagepapir vi tegnede tidligere. Når alle er på, bankes bagepladen 3-5 gang i bordet, for at får luftbobler ud. Så skal de stå og tørre i godt og vel 30 min. Man skal kunne, forsigtigt, røre ved dem, så er de klar til at komme i ovnen. 15-20 min ved 125 grader. Når det slipper papiret uden der sider noget tilbage, så er de færdige. HUSK de må ikke tage farve, gør de det, er ovnen får varm.








Når det er kølet af, det tar 15-20 min, så er de klar til at blive lagt sammen med fyld. Dem her er igen med Chokolade Ganache, da jeg havde en del tilbage fra dem jeg lavede i går.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar